Een kenteken check op schade doen

Een auto op schade controleren met het kenteken is niet alleen heel eenvoudig, het is ook zeker aan te raden om het autoschade verleden te checken. Je kunt met een eenvoudige kentekencheck het schade verleden opvragen om erachter te komen of de auto in het verleden eens bij een ongeval betrokken is geweest. Deze schadecheck is nuttig wanneer je een auto gaat kopen op de tweedehands markt. Soms is een schade namelijk niet meer te zien door een professioneel herstel, maar kan er wel verborgen schade zijn overgebleven waar je liever niet mee te maken wil hebben.

 

Ralph koopt een auto zonder schadecheck te doen

Ralph is al maandenlang op zoek naar zijn droomauto. Dagelijks controleert hij de advertentiesites en op een dag in het voorjaar van 2013 ziet hij dan eindelijk de wagen te koop staan. De auto staat pas enkele uren te koop op de site en wordt aangeboden door een autobedrijf. Ralph neemt direct contact op voor een proefrit en maakt een afspraak voor dezelfde dag. Het gaat om een BMW uit december 2010. De auto ziet er nog als nieuw uit en heeft slechts 30.000 km op de teller. De sportieve auto wordt geleverd met navigatie en is voorzien van sportstoelen. Daarnaast krijgt Ralph een grote beurt, 6 maanden BOVAG garantie, een verlengde Apk en vrijstelling van rijklaarkosten erbij voor een bedrag van € 14.000,-. Voor alle zekerheid controleert Ralph nog even de betrouwbaarheid van de dealer op internet en deze heeft vrijwel uitsluitend goede referenties. Hierop besluit Ralph de auto te kopen.

 

Een leeg onderhoudsboekje

Wanneer Ralph tevreden thuis komt met de auto na alles geregeld te hebben met de verkoper gaat hij aan de slag om de auto in te richten. Hij bekijkt hierbij ook het onderhoudsboekje en deze blijkt volledig leeg te zijn. Hierop besluit hij nog eens contact op te nemen met de dealer, maar deze geeft aan dat hij niet weet waarom dit zo is. Ook weet hij niet waarom de auto is weggedaan door de vorige eigenaar, maar de auto was in gegarandeerde nieuwstaat volgens de dealer. Een onderhoudsboekje moet er uit zien zoals hieronder op de afbeelding.

Onderhoudsboek auto in boekjes

 

Vervelend mankement

Ralph merkt al snel dat de auto wat naar de rechterkant trekt wanneer de snelheid boven de 50 kilometer per uur bedraagt. Als hij de snelheid verdubbelt, dan wordt het trekken van de auto gewoonweg vervelend. Hierop besluit Ralph de auto bij een bandenspecialist uit te laten lijnen, maar dit werkt niet. Ralph besluit de auto nader te laten onderzoeken en hieruit blijkt dat de achteras star is, waardoor het linker wiel aan de achterzijde naar rechts staat buiten de marges. Ralph doet een schadecheck en de auto blijkt inderdaad schade te hebben gehad.

 

50 kilometer per uur

 

Bezoek aan het herstelbedrijf

Ralph bezoekt een herstelbedrijf met de auto om eens te laten onderzoeken wat er allemaal aan gedaan is. Er worden verschillende gaps gevonden bij de achterruit, er zijn op bepaalde plekken schroefjes vergeten, er worden aan beide zijden van de auto schuurstrepen gevonden, plamuurplekken en plekken van afplaklint. Het autoherstelbedrijf ziet dat de werkzaamheden wel door een professional zijn uitgevoerd, maar deelt Ralph ook mede dat minstens de helft van de auto vervangen en / of gespoten is. De starre achteras moet worden vervangen. Hiervoor is Ralph minimaal € 699,- kwijt en hier zijn de arbeidsloonkosten nog niet bij berekend. Hij had zich deze ellende kunnen besparen door voorafgaande aan de aankoop een schadecheck te doen.

schadeherstel en onderhoud

22-05-2017