Van een geïmporteerde auto de km stand checken

De km stand van een import auto is niet altijd goed te controleren. Dit is afhankelijk van waar de import auto vandaan komt. Wanneer een ingevoerde auto uit België komt, dan is de kilometerstand vaak makkelijker te achterhalen dan wanneer deze uit Duitsland komt. Dit heeft te maken met het feit dat onze Belgische buren wel een organisatie zoals onze RDW hebben, maar onze Duitse buren niet. Ook het chassisnummer kan je hierdoor lang niet altijd verder helpen. Het is dan ook zo dat tellerstand fraude bij de import auto vaker voorkomt dan bij auto’s die direct op de Nederlandse markt zijn gezet.

 

Jasper controleert de km stand van een import auto uit Duitsland

Bon onderhoudJasper wil een auto uit Duisland invoeren. Hij kan de kilometerstand niet in een database checken, maar hij heeft wel een heel lijstje zaken die wel te controleren zijn. Hij heeft namelijk al eerder auto’s uit Duitsland ingevoerd. Hierdoor weet hij waar hij op moet letten. Hij begint met het controleren van het onderhoudsboekje. Een auto zonder onderhoudsboekje zou hij in geen geval invoeren. Er is een afgestempeld onderhoudsboekje bij de auto aanwezig. Jasper controleert de garage op betrouwbaarheid en belt de dealer op om de kilometerstanden te verifiëren. Vervolgens vraagt hij bij de officiële merkdealer de digitale onderhoudshistorie op.

 

 

 

 

De auto controleren op stickers

auto controleren

Vaak worden auto’s voorzien van een sticker of een kaartje wanneer er bepaalde zaken zijn gebeurd, zoals bijvoorbeeld het verwisselen dan wel verversen van de olie. Jasper controleert de auto op aanwezige stickers en kaartjes en vindt hierbij een sticker onder het dashboard dat de olie zes maanden geleden gewisseld is bij onderhoud. Vervolgens inspecteert Jasper het interieur en bekijkt of de staat van het interieur past bij de kilometerstand. Wanneer de kilometerstand 30.000 km zou moeten zijn, maar het interieur is versleten, dan is vrijwel zeker te stellen dat de kilometerstand terug is gedraaid.

 

Het DOT nummer controleren

Jasper richt zijn aandacht nu op de banden om het DOT nummer te controleren en te bekijken of het profiel hiermee overeen komt. Op de banden staat een DOT nummer dat bestaat uit 4 cijfers. De eerste twee geven de week aan en de laatste twee geven het jaar aan. Een DOT nummer 2212 vertelt dus dat de banden zijn gemaakt in de 22ste week van het jaar 2012. Als Jasper ziet dat de banden 9 maanden oud zijn en daarbij constateert dat het profiel al erg versleten is, dan kan worden gesteld dat er meer met de auto is gereden dan wordt beweerd. Ondertussen laat Jasper de sleutel en de startonderbreker door een professional uitlezen om te zien of hier kilometerstanden op geregistreerd staan. Dit is alleen mogelijk bij moderne auto’s.

 

De Duitse TÜV bewijzen opvragen

Tot slot besluit Jasper om de TÜV bewijzen op te vragen. Dit zijn Apk-documenten. Jasper heeft met het doorlopen van deze lijst voldoende informatie verzameld om goed te kunnen beoordelen of de kilometerstand van de auto logisch of niet logisch is.

 

 

04-11-2020